כנס אינפו 2013 – סיכום הרצאה: לוגו וזהות, שוק ואקדמיה


Pages-from-24.3

בשבוע שעבר היה לי הכבוד להרצות בכנס המידע אינפו 2013 בארגון טלדן. על הרצאתי, "למצוא את היהלומים ברשת", אעסוק בפוסט נפרד.

כנס האינפו הוא המוביל בתחומו בישראל, מתקיים מדי שנה במאי במלון הילטון ומיועד למנהלי שיווק, אנשי מידע, מנהלי ספריות (אקדמיה בעיקר) ועמוס תכנים מעניינים. אני מודה שמזה זמן רב לא יצא לי להיות נוכחת במקום אחד שריכז ידע מקצועי כה רב ומגוון שהוצג בידי אנשים מעניינים ומעמיקים.

איך ממתגים אוניברסיטה – מה אומרים הסמלים

פרופ' גילי דרורי, מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית, העבירה הרצאה מעניינת ביותר שעסקה במחקרה אודות עולם המיתוג של גופים אקדמיים – ובפרט, הלוגואים. כמובן שקפצתי על ההזדמנות להקשיב לאשת מחקר בנושא כה מלהיב.

המחקר בחן 25 סמלים של אוניברסיטאות מרחבי העולם וניתח אותם. שיטת הפעולה הייתה מתן קידוד תוכני למרכיבים בכל לוגו, זיהוי האלמנטים המרכיבים את התמונה, והתייחסות אליהם בהתאם. את הידע הזה הם קיבלו תוך שחקרו ולמדו גם את הנושא אצל מומחי עיצוב. התוצאה הייתה יצירת מדד חדשני לנושא הסמלים ויכולת להשוות בין האוניברסיטאות השונות.

לוגואים של אוניברסיטאות מכילים מספר אלמנטים כגון: השתייכות למדינה,לגילדה, לארגון, לאומה ו/או המדגימים את מסורת, היסטוריה וכד'. אחד הממצאים, המתייחס לישראל, גילה כי הנטייה היא שימוש בסמלים בכיוון של מותגים, המייצגים יזמות ומודרניות. כך שלמעשה הדבר דומה למותגים שאינם בהכרח מעולם האקדמיה. בעולם הגדול יש מגוון של גופים השמים דגש לעיתים יותר על ההיסטוריה, הגילדה, המוקדים האינטלקטואלים ועוד.

נטע דורון
הטכניון – התמקצעות בטכנולוגי

מעולם לא ידעתי עד כמה אוניברסיטאות משקיעות במיתוג שלהן, ובפרט בסמל. מסתבר שמדובר בעולם שלם והוא עובר כעת מהפך משמעותי. יש כעת גל מיתוג עולמי התוקף את העולם האקדמי.

ומה בכך, תשאלו?

המיתוג פירושו שיווק וכל זה מוביל בסופו של דבר לרצון לראות תוצאות קונקרטיות כגון: למשוך המועמדים למול התחרות או למשוך כמות גדולה יותר אך מדוייקת: של מועמדים רלוונטים,על מנת לבחור מתוכם את המובחרים והטובים ביותר. אוניברסיטת קליפורניה, לדוגמא, כה יוקרתית עד שהיא מקבלת רק כ 1% מהפונים אליה, והיא עדיין מקדישה חשיבות גבוהה לסמליה ומיתוגה.

פרדוקס המיתוג של האוניברסיטאות

המורכבות של המיתוג: מצד אחד רצון להיות ייחודיים, מצד שני  רצון להעביר שפע מידע,מסרים, ולקלוע למספר רב של אנשים. זאת ועוד, יש כאן אתגר להשתמש בסמלים שגם אנשים שאינם מהמערב יבינו. לפיכך אוניברסיטה קנדית המעוניינת דווקא במשיכת קהל סיני לספסליה אינה יכולה להשתמש באלת החוכמה מינרווה…

כך או אחרת,  אין ספק שהאוניברסיטאות חייבות להשתלב ב – Branding Society בו כל דבר מתבטא גם או בעיקר בציון גרפי. אם בעבר אוניברסיטאות לא נתנו מחשבה לגבי הפביקון שלהם, הרי שלא עוד. ההשקעה קיימת עכשיו גם שם. (פביקון= Favorite Icon, הציור הקטן שאתם רואים כאשר נמצאים ב URL של האתר בו גולשים.).

ומה לגבי בחירת הצבעים? בחירת בעלי החיים שיופיעו בסמל? טיפול ברישום קניין רוחני על הסמל? כל אלה נדבכים נוספים, המרכיבים את תחום המיתוג הסמלי של האוניברסיטאות ועליהם פורט בהרצאה גם.

הפלופ של אוניברסיטת דרייק

מקרה בוחן מעניין שהוצג עסק באוניברסיטת DRAKE האמריקאית שהייתה מעוניינת להציג סמל מחודש המייצג נאמנה אותה: ובפרט את היתרון שלה אל מול מתחריה. בתוך כך ואחרי הרבה מחשבה (כנראה לא מספיק..) הועלה קמפיין אדיר בארה"ב בו הוצג הסמל הממתג: +D.

כל בר דעת יודע, ובפרט מעולם הלימודים (מרצים וסטודנטים) שדי פלאס פירושו "נכשל"…ומי ירצה בדיוק ללמוד במקום כזה…? מיותר לציין שהנושא הפך לשיח היום התקשורתי ברחבי ארה"ב, שלא לומר בדיחת היום הלוהטת, הקמפיין ירד במהרה והמיתוג הוחלף. (מרץ 2010)

נטע דורון
הדראק של דרייק – הלוגו נגנז במהרה

מיתוג אקדמי – האתגר

225px-Rice_University_seal.svg
Rice University – להעמיס סמלי אקדמיה באייקון אחד מייצג

לסיכום, עולם המיתוג והשיווק האקדמי מגלם בתוכו מספר נדבכים:

  • התמקצעות – מה ליבת המקצוע של המוסד האקדמי?
  • ניהוליות – ההפרדה בין הדרג המנהל למייצר
  • מדיאטיזציה – העברת המסרים דרך מדיומים שיווקיים
  • השווקה

מה לקחתי מההרצאה..? ברור לי עכשיו לחלוטין, בעולם תחרותי, דיגיטלי ועתיר מידע ויזואלי שקיים צורך חזק מאוד למתג גם בעולם האקדמי, הכביכול רדום. אך חייב להיות כאן שילוב מנצח של מוחות המעצבים, אנשי הקריאייטיב ומומחי האקדמיה. הכל יקום וייפול על הבנת המסר המרכזי והמדוייק אותו מבקש אותו מוסד אקדמי להעביר והבנת הצורך של קהל היעד.

שילוב בין ייחודיות ,מסרים כלליים וסמל דיגיטלי מייצג ומהיר הוא בהחלט לא דבר קל לייצור. בהחלט אתגר!



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. היי נטע,
    קראתי בעיון את הרצאתך. היא טובה. יחד עם זאת, מייחסים חשיבות רבה מידי ללוגו,
    לא שהוא לא חשוב.
    החשוב ביותר הוא הליבה הערכית של המותג, והקשר הרגשי שליבה זו מייצרת אצל קהלי
    יעד
    להלן שני קטעי ווידיאו, מתייחסים לעניין בזוויות שונות
    http://www.youtube.com/watch?v=JKIAOZZritk

    https://www.youtube.com/watch?v=aBrf6CTqMnI

    חג שמח ולהתראות,

    שמחה

  2. שמחה,תודה על התגובה ועל המידע שצרפת.
    ראשית,ההרצאה אינה שלי,אלא סיכום של הנאמר בהרצאתה של פרופ' גילי דרורי,מהאוניברסיטה העברית. שנית,המחקר שלה עסק בחקר לוגואים של אוניברסיטאות וכיצד הן מנסות להעביר את המסר עליו דיברת: הליבה הערכית של המותג. הסטודנט מן הסתם לא בוחר אוניברסיטה לפי לוגו, אך אין ספק שמיתוג מוסדות אקדמיים הוא נושא בוער המכיל בתוכו גם זאת.