שיווק סלולרי: אפליקציות מבוססות מיקום – טרנד? חידוש? או קישקוש?


בדצמבר האחרון פייסבוק הכריזו שירכשו את Gowalla, אפליקצייה מבוססת מיקום הנותנת למשתמשיה להרוויח מדיווחיהם על מיקומם,על מנת ליצור ולצפות במדריכים תיירותיים מבוססי דיווחים אלה. המתחרה הגדולה של Goawalla, פורסקוור, הכריזה ביוני האחרון שמספר הרשומים אצלה עבר את ה 15 מליון איש ברחבי העולם. באפריל גרופון רכשו את Pelago, היוצר של אפליקציית המיקום Whrrl. אם ה"כרישים" פייסבוק וגרופון משקיעים בטכנולוגיה זו ופורסקוור מתפשטת בקצב מהיר הרי שדומה שאפליקציות מבוססות מיקום הן סחורה לוהטת.

אפליקציות לוקיישן (מיקום) – למה כולם עדיין לא שם?

למרות כל זאת, מחקר פורסטר מדווח שרק 5% מאוכלוסיית ארה"ב הבוגרת באון-ליין השתמשה באפליקציות מבוססות מיקום, למעט אפליקציות הניווט Google Maps, לפחות פעם בחודש במשך 2011. אחוז השימוש בשנת 2010 היה 4%, כך שהעלייה ממש לא היסטרית.

אפילו עם שחקנים מרכזיים בתחום המובייל המשקיעים הון בטכנולוגיית מיקום, העלייה בזירה זו עדיין… דורכת במקום. הדוח מגלה עוד שפחות ממחצית הגולשים משתמשים באפליקציות מבוססות מיקום על בסיס שבועי. והנה פרט מעניין: חוקרים רבים מזניחים את העובדה שמשתמשים רבים באפליקציות מיקום צורכים אותן, אך למעשה לא מודעים למה שהאפליקציות בדיוק מבצעות או עושות…  בניגוד אליהן, לדוגמא, פורסקוור וגווואלה היו ידועות במעורבות הגולשים בהן בשימושם ב"צ'ק-אין" הידוע, אך שאר אפליקציות המיקום משתמשות במיקום כמידע למשימות רבות אחרות.

אפליקציות מבוססות מיקום עושות שימוש במיקום הגיאוגרפי דרך תוכנה, כך שהן עוקבות אחרי מיקום המשתמש על מנת לייצר חוויית אפליקציה ברמה האישית.  אפליקציה כמו פורסקוור, כל מהותה סובבת סביב המיקום של המשתמש ביחס למקומות ולקשרים שלו, מדובר באלמנט קריטי.

אפליקציות אחרות, כמו Yelp, משלבות את נושא המיקום כחלק ממכלול שלם. האם חברות אלה מפספסות גורם מפתח בתמונה? האם העניין של הצרכן בטכנולוגיה מסוג זה עולה או שהוא כבר בשלב הדריכה במקום? והשאלה החשובה ביותר, האם טכנולוגיה זו היא אולי סכ"ה גחמה חולפת? האם אנו יכולים לצפות לגדילה בסקטור זה? ומהיכן תגיע?

אפליקציות לוקיישן – קשה לצרכנים לאמץ

מחקר פורסטר בנושא אפליקציות לוקיישן: הצרכנים ברמת מודעות גבוהה אך אחוזי שימוש נמוכים

כיום אפליקציות מבוססות מיקום פופולאריות באוכלוסיות קטנות. דוח פורסטר מגלה כי 63% של המשתמשים בהן הינם גברים בעלי הכנסה ממוצעת של 92,700$. בשנת 2010 הדוח מצא כי 78% ממשתמשים אלה היו גברים בעלי הכנסה ממוצעת של למעלה מ 105,000$. אפליקציות אלה, על מנת להתפשט בציבור, יצטרכו לספק עניין לעוד אוכולוסיות יעד שונות.

בן האגינס, מפיק בכיר בחברת המותגים SCVNGR, מגלה שבסיס המשתמשים הנו בגילאי 18-34 עם עדיפות לגברים. אבל, הוא מסביר, האפליקציה כן מושכת אוכלוסיות מגוונות כאשר היא חוברת עם מותגים שמעניקים עניין, כגון חנויות כלבו יוקרתיות. האגינס מסביר עוד שעם סוגי אפליקציות כאלה, מפתחים יכולים להמשיך ולגלות את הזירה השיווקית בתחום הלוקיישן. "זהו עדיין תחום חדש יחסית ולא משהו שאנשים עטים עליו. אתה יכול להמשיך בחייך בלי להשתמש ב LDS) Location device app ) אבל זה בהחלט יכול להיות משהו שיוסיף לך".

כאשר השוק הופך יותר ויותר רווי עם מכשירים בעלי יכולות מיקומיות יגדל בסיס המשתמשים באפליקציות מסוג זה עם טווח פונקציונליות גדול יותר. בד בבד, משתמשים רבים זהירים בשימוש באפליקציות לוקיישן בגלל נושא הפרטיות (שאחרים ידעו היכן אני??).

חוששים מהפרת הפרטיות

שנת 2010 הציגה עלייה בחששות הציבור בסוגיית בטיחות מידע סלולרי, כולל מחקרים שחשפו פגם ב iOS4 של אפל שהקליט מידע מיקומי ו time stamp.

פיטר שלדון, אנליסט בכיר של מסחר אלקטרוני ואסטרטג במכון המחקר פורסטר, מסביר שבוגרים צעירים ובני נוער גדלו עם טכנולוגיה זו ועם האינטרנט ולכן הם מודעים לסכנות וליתרונות של המידע אודות היכן חבריהם נמצאים. "אם נסתכל על הבייבי-בומרס, שבגרו, מדובר בסיפור אחר לחלוטין. אצלם יש חרדה עמוקה לגבי שיתוף בדבר מידע הקשור למיקום, במיוחד על בסיס רשת חברתית", מסביר שלדון.

איך מפצחים חשש זה? מנכ"ל Near2There ומייסדה, פיטר אולף, מקווה שהאפליקציה שלו תיתן לאוכלוסייה זו ערך מוסף המבוסס פחות על שיתופיות חברתית ויותר על שימושיות. "באופן מוזר, השימוש באפליקציה שלנו היא כך שככל שאתה מבוגר יותר כך אתה "שוכח" יותר מדברים. דווקא צעירים בגילאי הנוער הצעירים, הם בעלי פחות ניידות באופן כזה שהם הולכים על נתיב קבוע מהבית לבית הספר. לכן האפליקציה לא כל-כך נחוצה להם".

אולף לא מוטרד מחשש המשתמשים לחלוק מידע מיקומי, למרות שאפליקציית החנויות שלו מבוססת על מידע זה. הוא אוהב את המעבר של הצרכנים לרכישות און-ליין מבלי להיות מוטרדים מגניבות כ.אשראי ומידע רגיש.

אפליקציית Near2There
אפליקציית לוקיישן Near2There - כמה פעמים קרה לכם ששכחתם לעבור במכולת??

"הפרטיות אינה מעסיקה את הגולשים", כך סבור גם מנכ"ל Glympse."אנו עוסקים בכך שאנשים מעדכנים אחד את השני לגבי היכן הם נמצאים בזמן מסויים". המידע פג אחרי מקסימום 4 שעות. היכולת של הצרכנים להשתמש במיקום עולה יותר ויותר. "אנחנו רואים שימושים רבים נוספים שצרכנים עושים בלוקיישן. לדוגמא, אפליקציית "מצא אותי" של אפל", מסביר שלדון.

הסיבות לאי הורדת אפליקציות מיקום בקרב בעלי סמארטפונים

 

 

אפשרויות צמיחה – שיווק סלולרי מבוסס מיקום

שלדון רואה מקום לצמיחה בכל הקשור לאפשרויות הקשורות לנושא המיקום. הוא מצטט את גרופון שרואה רחוק קדימה ROI גדל והולך ויחסי המרה (הקלקות) בעת הצעת דילים ב"פוש" באמצעות התראות, יותר מאשר באמצעות דוא"ל. באותו הקשר, שלדון צופה שיותר אפליקציות ינצלו את יתרון של ה API באפל iOS5 שיאתרו וידעו הרבה על המשתמשים וכניסתם למתחם מסויים.

להודיע לילדים שאתם בדרך חזרה מהעבודה בלי לסמס - אפליקציית Glympse

לדוגמא, בית קולנוע יידע כאשר מישהו נכנס לרדיוס שלהם אבל לא בדיוק במי מדובר. המשתמש יקבל אז התראה לכרטיס קולנוע בחצי מחיר לסרט הקרוב בו נותרו מושבים ריקים. בדרך זו, הפרטיות של המשתמש אינה נפגעת, כי הוא יצטרך "להיכנס" על מנת לקבל את ההטבה ובית הקולנוע ירוויח בהגברת המכירות.

האתגרים בשיווק סלולרי מבוסס מיקום

אתגר מרכזי בשימושיות בשיווק מבוסס מיקום הוא תחזוקו-אחזקתו. בעוד פורסקוור מחזיק במספר משתמשים רחב, הרי שאחוז השמירה שלו נמוך, חלק מהעניין נובע כי הוא מנסה לגשר על עצמו כפלטפורמת מיקום ופלטפורמה חברתית כאחד. שלדון מסביר ששוק הרשתות החברתיות רווי כבר. עם גוגל+, הוא מסביר, הייתה התרגשות ראשונית, עם מספר גבוה של הרשמות, אבל המשתמשים חסרי סבלנות וחסרי זמן להשתמש ברשת בנוסף לפייסבוק. משתמשים מנסים אחדים מהאקו-סיסטם האלה, אבל נגררים בחזרה לפייסבוק כי החברים שלהם נמצאים שם, שלדון מסביר.

על מנת להגיע לשלב הזה, אפליקציות המיקום יצטרכו לשבות סגמנט רחב יותר בקרב האוכלוסייה. השאלה היא, אם לפורסקוור יש 15 מליון משתמשים, למה אחוז החדירה של אפליקציות מבוססות מיקום עדיין כה נמוך.

אפליקציות מיקום – מי יצליח ב 2012

אפליקציות מבוססות מיקום שתצלחנה תהינה אלה שתמשוכנה אוכלוסיות חדשות פעילות (active users), יותר מאשר אלה שתשחקנה רק על האספקטים החדשניים של ה"צ'ק-אינים". כאשר פייסבוק יספוג את Gowalla וחברות אחרות ישתמשו בצ'ק-אין רק כחלק קטן מהיצע רחב של הצעות מובייל, תוכנות לוקיישן עשויות להיהפך לטרנד גדול בשנת 2012.

*מקור המאמר: Sandaya Raman, Fierce Mobile Content



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. where can I find updated research on the subject ?

    1. הי האם ניסית לבדוק במקורות שהוזכרו בפוסט?