כיצד לבחור את הרשת החברתית המתאימה ביותר לשיווק העסק שלך


בלינקדאין - אפס סובלנות לספאמרים

עם מגוון כה רחב של אפשרויות במדיה החברתית לעיתים מתקשים בעלי עסקים לבחור ולהתמקד ברשת שבאמת תייצר להם את השיווק האפקטיבי ביותר. התחושה היא לעיתים של "תפסת מרובה לא תפסת". כאשר בעל עסק קטן מחפש החזר השקעה למאמציו מתחדדת ועולה השאלה:

באיזה רשת חברתית כדאי למקד את העשייה?

שיווק עסק קטן ברשת – נדרש פסיכולוג

לצורך ביצוע הבחירה הנכונה יש להבין את הפסיכולוגיה של הרשתות החברתיות ומגוון סוגי הנטוורקינג שניתן לבצע שם. אם תבינו זאת תוכלו לבצע את ההחלטה על בחירת הרשת החברתית לשיווק העסק מתוך מקום חכם יותר.

פייסבוק,לדוגמא, מצטיירת כברירת המחדל לפעילות כאשר מעוניינים לעלות לאוויר ברשת חברתית. אך רשת זו אינה מייצגת את הטווח הרחב של הנטוורקינג החברתי בהכרח. בסופו של דבר בפייסבוק מדובר בנטוורקינג המבוסס על הצד האישי בלבד. למרבית הארגונים נטוורקינג אישי בלבד אינו מספיק על מנת למקסם את מאמצי השיווק ולהפכם לפרודוקטיבייים. לפיכך נדרשת תוספת של רשת עסקית, וכאן לינקדאין נכנסת לתמונה.

חשוב להדגיש שקיים הבדל מהותי בין נטוורקינג אישי לבין נטוורקינג מקצועי. על מנת להבחין בניואנסים כדאי להדגיש את האלמנטים שיש לבחון. בעל עסק שיידע להבחין בהבדלים יידע בסופו של דבר לבחור את הרשת האפקטיבית ביותר לפעילות השיווקית שלו.

1. פוקוס

כשהגולש מבקר ברשת של קשרים אישיים הפוקוס שלהם שונה מאשר כשהם גולשים ברשת המבוססת על קשרים מקצועיים בלבד. ברשת עסקית אנשים מרוכזים בביצוע עבודתם בצורה טובה יותר, בהישגים, בהצלחה ובהשגת יעדים. אך אותם אנשים עצמם מתנהלים אחרת כאשר מדובר בגלישה ברשת על בסיס חברתי – אישי. ברשת זו הם מרוכזים בלהתבדר, ליהנות, להתרפק על העבר, לשמור על קשרים עם חברים ומשפחה ולחלוק מידע אישי. בקיצור, רשתות חברתיות אישיות טובות לזכרונות ולקשרים כאשר רשת עסקית מתאימה לבניית מותג וקריירה.

2. זמן

כדאי לשים לב כיצד מעבירה אותה רשת חברתית את זמנם של גולשיה. זוהי אבחנה חשובה. מאחר ונטוורקינג אישי המתרחש ברשת הפייסבוק, לדוגמא, מייצר דפוס מחשבה  "אגבי", אנשים נוטים "להישאב" שם ולאבד תחושת זמן. במקרה זה, הרשת מהווה הסחה או מקום בו אנשים מבזבזים זמן.

לעומת זאת, רשת מקצועית מהווה מקום בו משקיעים זמן. אנשים גולשים שם במטרה לשפר את עצמם, את חברתם או את עתידם. למעשה, בהתבסס על סוגי הקשרים שהם בונים שם הם ימצאו אפילו מקורות ידע שיחסכו להם זמן!

3. תוכן

גם באלמנט זה קיים שוני בין הרשתות החברתיות השונות ומה שאנשים נוהגים לחלוק בהן. סוג התוכן ברשת חברתית אישית הוא בדרך כלל אודות חברים, משפחה, תחביבים או פעילויות כגון בעלי חיים, ספורט, מכוניות וכד'. בניגוד לכך, מרבית הפוסטים ברשת נטוורקינג מקצועית קשורים לענייני קריירה, עדכונים מיתוגיים וחדשות כלכליות.

4. חדשות שוות

מה שניתן לכנות כמידע בעל ערך מוסף עשוי להיות שונה. ברשתות חברתיות אישיות אנשים מעוניינים להתמקד בבידור, וחדשות ספורט. וברשתות מקצועיות הפוקוס משתנה ועוסק בעיקר בענייני אקטואליה, עסקים ועדכונים כלכליים. בנוסף,ברשתות אישיות התנהלותו של מותג עסקי  לא משנה הרבה לגולש, אך ברשת עסקית עוסקים בכך רבות.

 5. רגשות

מנקודת מוצא רגשית, רשתות אישיות מעודדות את הגולשים לבטא את עצמם ואת רגשותיהם באופן חופשי ולחלוק רגעים. לדוגמא, החבר שלכם עשוי לחלוק תמונה של התינוק שזה עתה נולד לו או של הכלב המשפחתי רץ לאורך חוף הים או אולי תמונת חתונתו. באותו הרגע סביר שתשיבו מצדכם בתגובה רגשית גם כן. כך שרשתות אישיות נוטות להתמקד בנושאים של הנאה, בידור ולעיתים בהומור.

ברשתות נטוורקינג עסקיות קיימים גם רגשות, אך הם אינם באים לידי ביטוי בצורה חופשית. במקום זאת הם חדורי מטרה. אפילו אם יש ביטוי לתגובות אישיות במהותן, הרי שיש להן שאיפות ומטרות. אנשים מעלים במודע מידע וסטטוסים ואת המענה שלהם לסטטוסים של אחרים כיוון שהם מרוכזים בבניית המותג ובפיתוח הצד המקצועי שלהם. רגשותיהם של אנשים כאן, לפיכך, יהיו מאופקים יותר היות והם מנסים לבסס ולתחזק זהות בעלת מטרה הישגית לטובת מטרות מקצועיות.

משמעות ההבדל לעסקים: רשת עסקית או רשת אישית

היות שלכל רשת חברתית יש מטרה מובהקת שונה, חשוב לפיכך לכל עסק לדעת מה מטרותיו בכל רשת, לאיזה קהל הוא פונה כדי להעביר את מסריו וכיצד הוא יכול להשתמש בצורה הטובה ביותר באותו מדיום על מנת לקדם את חברתו בצורה הטובה ביותר.

לאחר מכן, יש להחליט באיזה סוג של רשת יש לפעול: אישית או עסקית. איזו רשת תעזור בצורה הטובה ביותר על מנת להשיג את המטרות, כך שניתן יהיה להשקיע את מרב המאמצים והזמן שם.

אין זה אומר שיש לזנוח לחלוטין את הרשת השנייה, אך יש בהחלט לדעת מה יעבוד בצורה הטובה ביותר בכל אחת ולתת את תשומת הלב בהתאם לזו המייצרת את התוצאות הטובות ביותר.

במילים אחרות, עליכם לדעת: מה ישרת טוב יותר את קידום העסק שלכם? האם עדיף "להיות חבר" של הלקוחות או לבסס זהות מקצועית?האם לבנות מערכת יחסים מבינה ואוהדת? להדגיש רגש? לייצר קשרים? בררו ביניכם לבין עצמכם מה ייתן את החזר ההשקעה הטוב ביותר ואז בנו את קמפיין המדיה החברתית שלכם סביב מידע זה.

כאשר תדעו את מטרת החברה שלכם בהתנהלות במדיה החברתית וכשתדעו מה יש לכל רשת להציע לכם רק אז תוכלו להתחיל ביוזמה השיווקית שלכם בזירת המדיה החברתית ולהיות פרודוקטיביים ורווחיים.

=========================================

מקור המאמר: דניאל בורוס, מכון המחקר בורוס (Burrus Research).

בורוס הוא מומחה עולמי לעתידנות טכנולוגית, מומחה בחדשנות ומייסד מכון המחקר בורוס, החוקר ומנטר התפתחויות והישגים טכנולוגיים עולמיים, טרנדים והזדמנויות.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *