יצירתיות אמיתית נמצאת בתוך הקופסא


באיחור אלגנטי אני מעלה כאן את סיכום הרצאתו של פרופ' יעקב גולדנברג, מהאוניברסיטה העברית, בית הספר למנהל עסקים, במסגרת כנס אינפו 2013 ,בו הרציתי והתארחתי.

(ההרצאה ניתנה ביום ד' 8.5.13, במסלול "שיווק ופרסום באקדמיה ובארגונים עתירי ידע").

תפסיקו כבר להגיד "לחשוב מחוץ לקופסא"

270px-Ninedots.svg
חשיבה יצירתית אינה שבירת הפרדיגמה
מקור: וויקיפדיה

פתיחה מרתקת בהרצאה הייתה הסיפור אודות המצאת המשפט "לחשוב מחוץ לקופסא". מסתבר שמדובר היה בניסוי של יועצים ופסיכולוגים אי שם בשנות השבעים/שמונים שנתנו משימה לאנשים: לחבר נקודות (שסודרו בצורת ריבוע) בלי להרים את העט מהנייר. רק 20% פתרו נכונה את המשימה כי רוב האנשים חשבו בצורה מסויימת.

המשימה הייתה משיכת קוים בתוך שרטוט של 9 נקודות שסודרו בצורת ריבוע (ע"ע קופסא). רק אלו שהגיעו לפתרון באמצעות חשיבה "אחרת" (קרי, משכו את הקו מחוץ למסגרת,ועדיין בלי שהרימו את העט מהנייר) הצליחו. מכאן ועד לביטוי השגור "לחשוב מחוץ לקופסא" קצרה הדרך, אך חשוב להדגיש שאותם אנשים שפתרו את המשימה עדיין השתמשו במסגרת הנתונה.

גם כאשר נתנו לנבדקים רמז הדבר העלה את אחוזי ההצלחה רק לכדי 25% פותרים נכונה. מכאן המסקנה שהנחיה לא עוזרת, שורש העניין היה לצאת מהמסגרת אך עדיין ללא שבירת הפרדיגמה. זהו הביטוי האולטימטיבי להגדרה יצירתיות: לחשוב,לאלתר פתרון שהוא עדיין במסגרת הכלים העומדת לרשותנו , קרי – בתוך הקופסא!

אילתורים מבורכים

מכאן הקשר הישיר להבנה שדווקא כאשר אנו חסרי משאבים, אנו נאלצים להפעיל את מוחנו לטובת יצירת הפתרון. ההמצאות הטובות ביותר הומצאו על רקע הצורך לאלתר, על רקע חוסר במשאב זה או אחר כאשר המנוע הוא תושייה. הקומבינציה בין שטות ותחכום, תרצו, היא האמא של היצירתיות…

Weird and funny improvisations8
העצלנים המאלתרים הם האנשים היצירתיים ביותר
מקור: http://www.bjorkaoddities.com
נטע דורון
הדרך ליצירתיות עוברת בעצלנות
מקור: actionbash.com

פוסברי – צעד אחד קדימה לפני כולם

נטע דורון
המצאה חדשה – פוסברי פוגש את הרף מהגב ולא מהבטן

ההיילייט של ההרצאה היה הסיפור המרתק של דיק פוסברי, אבי שיטת הקפיצה לגובה בסגנון על שמו. את טכניקת פוסברי הכרתי, וידעתי שהיא החליפה את שיטת הגלילה (קפיצה לגובה כאשר האיבר המוביל הוא הבטן), אבל הסיפור האישי כיצד הגיע פוסברי לטכניקה היה חידוש מרתק מבחינתי להקשיב לו.

גולדנברג חקר את הנושא והיה בקשר צמוד עם פוסברי. סיפורו הוא ה-סיפור של חשיבה יצירתית, מכל המניעים שהוזכרו לעיל: צורך בפתרון אפקטיבי ומהיר לבעיה, עצלנות, ותושייה והכל תוך שימוש בגבולות המותרים.

כמו כל המצאה טובה,ובמקרה זה בספורט, (הטכניקה הוכתרה כמהפיכה המשמעותית ביותר בקרב מומחי ספורט) מסתתר סיפור אישי מאחוריו.

דיק הנער היה אלוף בית הספר בקפיצת מספרת. בהיותו גבוה ורזה ובתור מי שהעדיף קפיצה זו, הוא לא אהב ולא התחבר לקפיצת גלילת הבטן שהייתה נפוצה אז באופן בלעדי. מצד שני, הוא בהחלט לא רצה לעזוב את נבחרת בית הספר, לאור היוקרה החברתית וההנחות הלימודיות שהיו שמורות לחבריה.

לפיכך, הוא קבע עם מאמן הנבחרת שהוא, דיק פוסברי, יקפוץ את קפיצותיו במספרת. במשך שלוש שנים דיק העצלן לא התאמן, אלא פשוט עבד על שיפור הטכניקה שלו – לקפוץ מספרת כדי לעבור את הרף. אז עוד היה צריך לנחות על הקרקע על הרגליים – ללא מזרונים.

וראה זה פלא – השאר מזיעים, ופוסברי, שהיה אלוף בטכניקה שהמציא, ופחות אלוף ביכולות גופניות, הצליח! המשך הסיפור הוא היסטוריה…(מדליית זהב באולימפיאדת 1968). קהילת קופצי הגובה הייתה סקפטית והתייחסה בהשתאות לטכניקה. אך התוצאות דיברו בעד עצמן: פוסברי לא פסל אף פסילה בגבהים של 2.20 כאשר מיטב קופצי הבטן פסלו ובקושי עלו לגמר. לבסוף זכה עם 2.24. תוך זמן קצר עברו כל קופצי הגובה לשיטתו. מבנה גופם של קופצי הגובה השתנה בהתאם – מספורטאים ממוצעי קומה ומוצקים לגבוהי קומה ורזים – כי כך היה פוסברי וזו הייתה הטכניקה הטובה ביותר עבורו, ככזה.

חשיבה יצירתית ניתנת ללמידה

אז מה המסקנה ? יש שיטה וסדר ברעיונות יצירתיים! פוסברי חשב בתוך הפרדיגמה, הוא רק שינה את סדר הרעיון וניגש לאתגר מכיוון אחר. ניתן להמציא רעיון על ידי שינוי מרכיב מסויים בנוסחא: יהא זה הורדת מרכיב, הכפלת  מרכיב וכד'. כלומר, יש צורך בשינוי כלשהו במערכת, אבל מינימלי. לדוגמא, בטבע, לנחש יש כפילות באיבר המין (שני צדדים).

חשיבה יצירתית היא כזו המשתמשת בנתונים הקיימים אך עושה בהם שינוי כלשהו. החשיבה חייבת להיות מה היתרון לצרכן. למה השוק זקוק לכך. דוגמא לכך הוא הסיפור של פרוקטר אנד גמבל שרצו להיכנס לעולם התחרותי של מפיצי הריח האלקטרוניים. הם הכפילו את מרכיב הריח במוצר ולא סתם, אלא לכדי שני ריחות אשר גם פועלים בזמנים שונים – אחרת, יוצא ריח אחד. כך התקבל אפקט מורגש ולאורך זמן.

החשיבה – מה היתרון במוצר כאן? בדרך כלל פג ריח המפיצים אחרי חמש דקות ואנחנו כבר לא מריחים אותו יותר. עם המוצר הכפול החדש של פרוקטר מבחינים בריח 24 שעות. במוצר הישן יש פעילות של 24 שעות אבל מורגש רק 5 דקות!

גם סיינפלד בממציאים

הסדרה של ג'ורג' סיינפלד היא גם דוגמא לתוכן בו לקחו מרכיב והחסירו אותו… בידול יצירתי  או מה? זוהי סדרה על כלום באופן קיצוני. ובאופן זה, היא יצירתית לאין סוף…

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=EQnaRtNMGMI]

אז בפעם הבאה שתירשו לחשיבה יצירתית, אל תחשבו מחוץ לקופסא, חשבו בתוכה ורק התמקדו במרכיבים: מה ניתן לשנות?להוריד?להכפיל? כשמישהו יתפוס את הראש ויגיד "איך לא חשבתי על זה קודם?!" תדעו שעשיתם את זה.