יחסי ציבור למותגים: איך לבחור את הבלוגר הנכון?


Man Repeller
בלוג "דוחת הגבר" – התחיל בקטן והפך לאימפריה

מותגים שמעוניינים לבצע פעילות יח"צ באמצעות בלוגרים, מחפשים בעיקר את המספרים הגבוהים: מספר חברים גבוה בפייסבוק/מנויי בלוג, דירוג קלאוט גבוה (ארה"ב בעיקר) או אולי מספר לייקים גבוה על פוסטים.  אבל המספרים לבדם לא תמיד יכולים להעביר את התמונה הכוללת על הבלוגר. צריך להסתכל הרבה מעבר לכך.

השפעה אינה רק מספרים

כאמור, צריך יותר מסכום מספרי כדי לראות את הסינרגיה של בלוגר עם מותג מסויים. רשימת שמות בלוגרים,קטגוריה ומספר עוקבים/חברים של כל אחד אינם מספיקים. מה כדאי לבדוק בנוסף?

הכירו את הבלוגר

כשאתם מחפשים בלוגר מוצלח כדאי לבדוק אם יש לו נישת כתיבה. האם יש לאותו הבלוגר ייחודיות? מה כתוב בביוגרפיה שלו? איך היא/הוא נראה? האם היא מייצגת נאמנה את המותג שלכם?  ניתן ללמוד רבות על בלוגר גם משיחה קצרה איתו. מה הגישה שלו? האם עבד עם מותגים בעבר?

ניסיון עשוי להיות יתרון או עלול להיות חיסרון – תלוי בצרכים שלכם וכאן נושא הגישה (attitude) שלו באמת משחק תפקיד. לדוגמא, בלוגר "שבע" שעבר עם מותגים רבים עשוי להיות אפטי למדי כלפיכם או לא נלהב מספיק. בלוגר חדש וכזה שהאג'נדה של הבלוג שלו מתאימה כמו כפפה למוצר/עסק שלכם עשוי להציג גישה חיובית הרבה יותר. אמנם הוא פחות ותיק ברשת, אבל הוא מתאים יותר וחדור מוטיבציה. בלוגרים חדשים לרוב מפצים על חוסר הוותק שלהם ברשת בהתלהבות רבה ורצון לשתף אתכם פעולה. הם ישמחו לפתח עם המותג שלכם מערכת יחסים. ואחרי הכל, מערכת יחסים היא העיקר, לא?

אודות הבלוג

קיימת חשיבות לאיכות התוכן בבלוג – זה ברור. אבל גם לתדירות הפוסטים. אם הבלוג ותיק אבל תדירות הבלוגים בו נמוכה הבלוג פחות טוב עבורכם. אם מתפרסמים פוסטים בתדירות קבועה זה נהדר. כדאי לבדוק בנוסף גם את היחס בין פוסטים קידומיים לתוכן רגיל. אתם וודאי לא מעוניינים בבלוג מסחרי לחלוטין שכל התוכן שלו נראה כמו קופי פייסט לקומוניקטים של חברות.

בנוסף, בדקו אם הבלוג מקודם יפה מבחינת SEO, כלומר אם יש בו קישורים לאתרים ובלוגים אחרים והאם קיים בבלוג שימוש בתגיות. האם הבלוגר עושה שימוש יפה בתמונות, יודע לערוך חומרי וידאו. לכל אלמנטים אלה ערך יח"צני ממעלה ראשונה, שהרי המטרה צפיות בעמוד ואנגייג'מנט בבלוג שלו לתוכן. זוכרים? לא רק המספרים מדברים פה.

הקשרים של הבלוגר

הבלוגר שאתם בוחנים- האם הוא המפורסם או הבלוג שלו? האם הוא מקיים קשרים עם בלוגרים וקהילות נוספות? האם יש לו קשרים נרחבים ברשת? בדקו קישורים ושיתופי פעולה שיש להם בבלוג, באדג'ים וכד'.

ערוצי הפצה נוספים של הבלוגר

בלוגר בעל ערוצי פעילות חזקים ברשתות החברתיות הוא בעל ערך מוסף עצום. לכן עליכם לבדוק אם יש לו פייסבוק או אינסטגרם חזק, או שאולי הוא אלוף בגוגל פלוס או טוויטר. ייתכן אף שהוא אלוף במספר רשתות במקביל.  זאת ועוד, ייתכן שלקמפיין מסויים תתאים לכם אמא בלוגרית שחזקה מאוד באינסטגרם ולקמפיין אחר תעדיפו מישהו שפעיל במספר רשתות כי מדובר בצורך אחר של קידום הדורש פעילות חברתית רוחבית ומתן הד נרחב ביותר למסרים. האם אותה בלוגרית מושכת שיח ויוצרת כזה בערוצים שלה?

יצירתיות מעל לכל

יחסי ציבור הם אחרי הכל לדעת לספר את הסיפור של המותג שלך. האם הבלוגר שבחרת לשתף איתו פעולה יצירתי כדי לעשות זאת? האם הוא יודע לייצר אנגייג'מנט בשם המותג שלך ולייצר סיפור ראוי? האם הפוסטים הממומנים שלו נראים טבעיים, אותנטיים ומוגשים בצורה רלוונטית וחכמה? איך נראה התוכן שלו? האם סגנון הכתיבה שלו אהוב עליך? האם התוכן של הבלוג מתאים בכלל למותג שלך?

יחסי ציבור באמצעות בלוגרים – לסיכום

יח"צ באמצעות בלוגרים אינו מסתכם ברשימת מכולת של בלוגרים לפי קטגוריות תוכן + כמות החברים שלהם. מאיש יח"צ מקצועי נדרשת עבודת תחקיר לצורך גיוס הבלוגרים המתאימים והטובים ביותר. זו חתיכת עבודה,נכון, צריך לחפור ברשת ולהתעמק בבלוגים.

אבל מי שמשקיע בפיתוח יחסים עם הבלוגרים הנכונים רק ירוויח מכך בטווח הארוך. תמיד תזכרו, בלוגרים הם הרבה יותר ממספרים!