גיוס כוח אדם דרך רשתות חברתיות – האם אתם כבר שם?


יותר ויותר חברות מגלות שניתן לתרגם את נאמנות עובדיהם למוצר השווה כסף  – גיוס הון אנושי איכותי בזמן קצר באמצעות הרשתות החברתיות. כולכם ודאי מכירים וראיתם הצעות עבודה וחיפוש עובדים מטעם מגייסים באמצעות הרשתות החברתיות. האם ניתן לעשות יותר ממה שנעשה עד כה? בהחלט!

למרות כל הידע של מגייסי כוח אדם אודות קיומן של רשתות חברתיות, המכילות מידע רב ערך, מדהים לגלות שנושא הגיוס החברתי (בארץ ובעולם) נמצא עדיין רק בחיתוליו!

מהו גיוס חברתי?

גיוס חברתי  (Social Recruiting) הוא שיטה לגיוס כוח אדם העושה שימוש בהון האנושי הקיים בחברה ובכוח נוכחותו הטבעית ברשתות חברתיות לסוגיהן (פייסבוק,טוויטר,לינקדאין ועוד). אנשי המקצוע בקרב הארגון שצריכים לאייש משרות באנשי מקצוע איכותיים (ובמהירות) פונים לעובדי החברה ומנסים להרחיב את מעגלי ההפצה של המשרות דרכם. אלה מפרסמים (בזמנם ושלא מתוך הכרח) ברשתות החברתיות בהן הם פעילים את המשרות שהתבקשו.

חברות רבות נוהגות לתת תמריצים לעובדים העוזרים במלאכה. על כל השמה מוצלחת יקבל העובד שאחראי לגיוס סכום כסף או תמריץ שווה ערך כספי  (נופש, שוברי קנייה וכד'), הכל לפי שיקול דעת החברה והחשיבות שהיא מקנה לנושא.

גיוס חברתי – האם המגייסים עושים כל מה שניתן?

לאור המתואר, עולה השאלות האם שיטה זו מספיק חזקה על מנת לבסס מתודולוגיה העוזרת באופן מהותי למגייסי כוח האדם. האם דרך זו מנצלת במלוא מאת האחוזים את ההון האנושי בארגון ומגיעה לחשיפה מרבית של פרסום המשרות שלה בכל זירה אפשרית?

או שאולי שיטה זו מהווה תוספת נאה למאמצי הגיוס ותו לא? ומה לגבי משרות שיש לאייש תוך זמן קצר ובהיקפים נרחבים?

מסתבר, אם כך, ששיטת הבקשה "על הדרך" מעובדי החברה לפרסם משרות אינה יעילה מספיק. יש לבסס אסטרטגיה עמוקה יותר על מנת להפוך את הכלי האנושי בחברה לכוח מהותי בקידום גיוס עובדים חדשים.

לצורך כך יש להבין את המוטיבציה של העובדים בקידום חשיפת המשרות ברשתות החברתיות, לחקור כמה מהעובדים פעילים בסושיאל והיכן, לגלות האם יש בלוגרים בחברה הפעילים ברשתות מתוך אהבה לנושא אשר ניתן "להפעילם" כשגרירי מסרים ועוד ועוד. זאת ועוד, כדאי מאוד לחפש כלים טכנולוגיים שישמשו מגפון לכך.

אין ספק שלחברה המתנהלת באסטרטגיה מובנית לצורך קידום המשרות שלה ברשת  יהיה יתרון ברור ורציני ביחס למתחרותיה: הן בחיסכון הכספי (פחות שירותי חברות השמה) והן בהשגת המתחרים תוך איתור וגיוס כוח אדם איכותי לפניהם.

להלן סרטון המדגים עד כמה תחום הגיוס החברתי עדיין בחיתוליו.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=KU51MSNZrLc&feature=player_embedded]

צאו מקונספציית לינקדאין – גייסו גם דרך פייסבוק

מגייסי כוח אדם רבים, בפרט בתעשיית ההייטק, "חוטאים" בעבודתם בהנחה שיש להשקיע את מרב המאמצים בלינקדאין. מדוע? מכיוון שהם מפספסים את "כיכר העיר" המרכזית, היכן שמתרחשות אינטראקציות רבות והיכן שמרבית הקהל שלהם גולש מרבית שעות היום – רשת הפייסבוק כמובן.

אמנם לינקדאין מהווה רשת איכותית,מסודרת ועסקית הנוחה לפעילות. זוהי זירה הידועה מראש כמתאימה הן למחפשי עבודה והן למגייסים, שאכן מרבים להיות פעילים בה. אך הנחת בסיס זו נכונה עד גבול מסוים. משרות רבות,כולל בהייטק, תהיינה מתאימות לפירסום גם (ואולי דווקא) בפייסבוק. האינטראקציות של רובנו הן חברתיות בעיקרן והלינקדאין לעיתים "יבש" מדי לצורך הגעה לחשיפה גדולה. חשיפה למשרות ראוי שתהיה חברתית ובעלת תהודה רבה ככל הניתן, וזאת ניתן להשיג גם ובעיקר באמצעות פעילות שיטתית בפייסבוק הפופולארית.

על אף עוצמתו החברתית של פייסבוק, לרוב פוטנציאל ההפצה בו מתפספס למגייסים. מדוע? הם אינם  מסוגלים לפעול בו בצורה עמוקה ושיטתית זו לאור מורכבותו ולאור צורך לתעדף זירות פעילות. התוצאה היא שהם פועלים שם אך בעוצמה פחותה לעומת מאשר בלינקדאין.

מכאן קצר המרחק להפסד זירה חברתית מרכזית ומהירה ולקידום גיוסים בחברה. לראייה, מאמרו האחרון של המומחה ג'ון זאפה הוקדש לעתיד הגיוס החברתי המצוי בפייסבוק, בפרט על רקע מנוע החיפוש החדש. וכאן צרפתי אינפוגרפיקה המתייחסת לנושא הגיוסים בפייסבוק שמחזקת נקודה זו.

גיוס כוח אדם בפייסבוק מחוייב המציאות לכל מגייס כוח אדם. הרשת בה מרבית האוכלוסייה גולשת חייבת להיות בתמהיל הפעילות של מחלקות הגיוס.
מגייסי כוח אדם חייבים את שיתוף הפעולה של עובדיהם על מנת לפעול ביעילות בפייסבוק (מקור אינפוגרפיקה: http://8.mshcdn.com)

להצעיד את הגיוס קדימה – מה ניתן לעשות

כדי לקדם את הגיוס החברתי יש להקדיש לנושא מחקר מיוחד ולפתח אסטרטגיה נרחבת רחוקת טווח ולשלב בין ההון האנושי לפתרונות טכנולוגיים. זאת ועוד, אני טוענת שמגייסי כוח אדם חייבים להיות אשפי רשתות חברתיות כדי לנצל באמת את ההזדמנויות הגיוסיות שמחכות להם ברשתות.

להלן מספר המלצות בסיס שמומלץ לכל מגייס כח אדם (לא רק הייטק)  לכלול בארגז הכלים שלו:

1. שימוש בטכנולוגיה – לא להתבסס רק על הרצון הטוב של העובדים לפרסם משרות – למרביתם זו מעין טרחה או שהם פשוט אינם מסוגלים להתחייב/לזכור לעשות זאת. התמריצים? לא באמת הגורם הראשון במעלה בהתנעת הפצות של משרות מסתבר. אם כך,  מה הפתרון? 

חברות המשיגות יתרון הן אלה הנוהגות לעבוד עם תוכנות מיוחדות, דוגמת טומיגו השותלות ומפיצות אוטומטית (ובהסכמה) את המשרות המתאימות אצל עובדי החברה המתאימים ברשתות החברתיות בהן הם פעילים ובכך פותרות מידית את כל הסרבול.

recruit_social, נטע דורון, טומיגו, גיוס חברתית
תוכנת טומיגו – כלי גיוס רב עוצמה הפועל ברשתות החברתיות

התוצר המתקבל  הוא הפצה שוטפת אוטומטית ונרחבת באמצעות עובדי החברה לכל משרה, השגת בקרה ושליטה מטעם המגייס בכל הקשור למלאכת ההפצה והפניות ומעקב צמוד אחר כל "ליד" גיוס עד להשמה המוצלחת.

עוצמת ההפצה בפייסבוק בפרט וברשתות בכלל וההתאמה לקהל היעד חזקים לאין ערוך באמצעות התוכנה. 

יתרון נוסף הוא בכך שהפרסום והחשיפה המרובים והמדוייקים עוזרים לקידום המשרות ולהפצתם גם בפני עובדים איכותיים פוטנציאליים שאינם מחפשים בהכרח משרה באופן אקטיבי. כאשר הם צופים במשרה אטרקטיבית המפורסמת על קיר הפייסבוק של חבר קרוב, ביודעם שהוא עובד שם, עולים הסיכויים שיהיה מעוניין להגיש מועמדות להזדמנות קורצת דווקא אצל אותה חברה, מאשר אצל מתחרותיה.

הכל מתחיל ונגמר בפאן החברתי, גם בהחלטות מקצועיות, מסתבר.

2. לייצר פעילות פייסבוק מסודרת ודומיננטית

להלן כמה פעולות פשוטות שניתן לבצע שיוכלו "לעשות את ההבדל". העבודה היא ארוכת טווח, אך אין ספק שנושאת פירות.

  • ביסוס נוכחות פרסונות צוות המגייסים בצורה חזקה בפייסבוק. פירושו, להשקיע בפרופילי המגייסים ולא לקמץ בפרטים, לצרפן לקבוצות פעילות רלוונטיות תוך ייצור אנגייג'מנט, ולפתח להן חיים דינמיים ופעילים בזירה החברתית הזו. ניתן (ורצוי) לייצר פרסונה מקצועית ש"תחיה" בנפרד מהפרסונה הפרטית של אותה דמות הפועלת ברשת מטעם החברה.
  • הקמת עמוד חברה המקדם בעוצמה את המשרות המוצעות בחברה (דוגמאות: McDonald's starbucks)
  • השקעה בעיצוב העמוד להשגת תשומת לב ויצירת עניין ברשת, שיתוף וחשיפה
  • הנגשת המשרות והמידע אודות החברה באמצעות תחרויות, חידונים ופעילויות FUN
  • קידום טסטמוניאלס של עובדי חברה מרוצים בעמוד החברה ובפרסומים
  • הקמת קבוצות עניין בפייסבוק שם מקדמים דיונים ומידע בנושאים המעניינים את הקהל הרחב ומחפשי עבודה בתחום הקשור לחברה
  • פרסום מידע מעניין אודות החברה ופעילותיה על מנת לאתגר ולגרות מועמדים פוטנציאליים/עתידיים
  • יצירת קשרים חברתיים עם מובילי דיעה ובעלי עניין למגייס לצורך קידום הפצת המשרות לקהלים שלהם ועוד.
starbucks, נטע דורון, גיוס חברתית
ללמוד מStarbucks כיצד לגייס באמצעות הפייסבוק
קריירה במקדונלדס, נטע דורון, שיווק חברתי
מקדונלדס – גיוס עובדים בלשונית ייעודית בפייסבוק

3. להבין אותם: ההצלחה לגייס באמצעות העובדים נעוצה בהבנת המוטיבציה שלהם לשתף פעולה, בהקשבה לרעיונותיהם, לבקשותיהם ולרצונם ובפיתוח קשרים עמוקים עמם. ובשתי מלים: כבוד ואנגייג'מנט. ככל שמגייסי כוח האדם יעמיקו בנושא החברה תרוויח יותר.

גיוס חברתי, נטע דורון, ייעוץ שיווק מדיה חברתית
התמריץ הכספי לאו דווקא מוביל – גיוס חברתי (מקור: http://jobscience.com)

לסיכום

עתיד הגיוס החברתי ברור שאינו מסתכם ברשתות המיועדות אך ורק לכך דוגמאת לינקדאין. אני צופה שפייסבוק תלך ותעמיק פעילותה בתחום. לכל מגייס המבקש לקדם את חברתו בתחום ולהוביל, ראוי שיידע לשלב בין ההון האנושי בחברה לבין שימוש בטכנולוגיה. וכמובן –   לרכוש שליטה מלאה ויותר בהתנהלות ברשתות החברתיות.

אחרי הכל, גיוס הוא תחום SOCIAL ממעלה ראשונה!



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ארצה גם להציג פעולה מאוד חביבה שנתקלתי בה בתפקידי הקודם בבב"ל, באחד מן הימים נציגות גיסו עובדים חדשים בעזרת פלטפורמות חברתיות של העובדים הנוכחים.
    בכניסה לבניין היו עמדות ממוחשבים שבהם הדריכו את העובדים והנחו אותם לעזור לחברה לגייס עובדים חדשים- בעזרת אפליקציות חברתיות
    ובתום הפעולה סיפקו לתורמים מתנה(עט ממותג:) הרעיון עבד נהדר, העובדים שיתפו פעולה, ועד עכשיו המשרות מופיעות בכלל הרשתות החברתיות

    1. תודה, מנשה. אכן דוגמא שמאששת את המגמה!

  2. מאמר מעניין מאד ומקצועי מאד. מאמר חובה לכל מנהל בכלל ומנהל משאבי אנוש בפרט. צריך לקרוא את המאמר שוב ושוב על מנת להפיק ממנו את כל התועלות והחדשנויות הטמונות בו.