בית הספר ללימודי הבאזז – שרת הבריאות ועידוד ההנקה


נטע דורון
הנחתה של גזירה מתנשאת – סופה במחאה ציבורית
נטע דורון
מדוע הממשלה לא מקשיבה לרחשי הקהל לפני קבלת החלטות גורליות?

הבוקר קמתי למבול של פידים בפייסבוק של אמהות זועמות (אני בתוכן) על הרצון לשליטה הממשלתית בציצי ובחייה של כל אישה מתוך מחשבה מגוננת (תמוהה) לעודד נשים להיניק. כן, ישראל מצטרפת לאמנת עידוד ההנקה האירופאית. השיח נמתח ונמשך עדיין. לא רק בפייסבוק,אלא תחת כל פורום אמהות רענן. האמהות לא יכולות להירגע.

אז מה קרה כאן בעצם? 

המטרה הייתה טובה – שרת הבריאות יעל גרמן ביקשה לעודד הנקה. הצטרפות ישראל הנאורה לאמנה האירופאית לעידוד הנקה. אך מהלך שכזה ראוי שייעשה לאחר תכנון אסטרטגי ובמהלך מתוכנן לאורך שנים. 

אמהות ישראל ואמהות בכלל נמצאות תחת עומס נפשי ופיזי עצום גם כך. אין צורך להוסיף ולהכביד על המצפון של המנועות מלהניק מסיבותיהן, או על הכיס (אין יותר היתר למבצעים, לפי הכתבה שפורסמה אתמול).  כאשר נעשים צעדים חסרי תכנון, שלא לומר חסרי הקשבה לציבור ("הנחתה"), סופם להיכשל מבחינת האהדה הציבורית. התרעומת ציבורית מתבטאת מייד ברשתות החברתיות. סביר שגם תצא אל השטח ותבוא לידי ביטוי בכל דרך שהמוחים רק יכולים להביע: בפתק שהם ישימו בקלפי, בצעדות ומחאות רחוב ועוד.

באדיבותה של חברת באזילה להלן הדגמה חיה של הבאזז שגרמן היטיבה לייצר. הבעיה שאני מהמרת  שסנטימנט השיחות כולו שלילי.. גרף נפח השיחה השקט והמנומנם אודות הביטוי "עידוד הנקה" קפץ כמו משוגע, והוא מכיל בתוכו תמהיל מגוון של אמהות זועמות.

באזילה ניטור שיח רשת

הם יודעים לייצר באזז שם במשרד הבריאות…אז, אם מישהו בלשכת שרת הבריאות מקשיב שם… כדאי שתיקחו צעד אחורה ותתכננו עידוד הנקה הנגזר מתוך עקרונות החיבור לציבור:

  • הקשבה (מה מעסיק אמהות, עם מה הן מתמודדות, מה קשה להן, למה הן אינן מניקות, האם מודעות למניפולציות שיווקיות של חברות התמ"ל, מה מקשה עליהן להיניק)
  • הבנה (עיבוד המידע מסעיף ההקשבה – הן לא מניקות כי אין תמיכה במקום העבודה, או בגלל שאין מספיק תמיכה בקהילה מצד קופת החולים וכד' למי שדווקא רוצה להיניק אבל לא מצליחה, או: חופשת הלידה קצרה מדי וכד'. כל התשובות קיימות בביג דטה ברשת)
  • תכנון ושיתוף הציבור במהלך ("ישראל רוצה להשתתף באמנה האירופאית לעידוד הנקה כי נמצא שמדובר ב…. הקשבנו לשיחות שלכם ברשת בשנה האחרונה וגילינו כי ייתכן והצעד …. מה דעתכם? כיצד ניתן ליישם ולהטמיע האמנה לדעתכם…)
  • תכנון ארוך טווח (יצירת תשתית תומכת לאישה שרוצה להיניק, יצירת תמיכה רגשית לאמהות, יצירת סביבת עבודה נוחה לאמהות בכלל מבחינת שעות עבודה, דרישות מעסיקים וכד', יצירת פינות שאיבה/הנקה לאמהות עובדות וכו')

עד אז, הנחתות חד צדדיות כאלה סופן לייצר אנטגוניזם ציבורי רחב. שרים יקרים, הקשיבו קודם כל לשטח ורק אז קבלו החלטות. המידע גלוי ופרוס לפניכם במלואו.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *