מהו באמת מיתוג ואיך להחזיר את הכבוד למושג


לימור ארליכמן, נטע דורון, מיתוג עסקים קטנים, שיווק רשתות חברתיות
לימור ארליכמן (ברנדון) מגלה לעסקים הקטנים את סודות המיתוג

אנשים רבים מדברים על מיתוג, בידול, לוגו ושאר מלים ולעתים נדמה שבגלל שהן כה שגורות בפינו כולם יודעים למה הכוונה. למעשה, המילה "מיתוג" קצת איבדה מהיוקרה שלה. היום כל אחד הוא "מומחה מיתוג", כל אחד יודע"למתג", ואנחנו עוברים מהפכה דומה בה כל ספר הפך ל"מעצב שיער".

אך האם אכן מדובר בהבנה לעומק של הכוונה במיתוג? האם העניין מסתכם בריענון הלוגו? או האריזה?האם מיתוג היא הצורה בה אתם מופיעים ברשתות החברתיות? ואיך,לעזאזל, ניתן להציג עסק ברשת החברתית אם לא ברור הבידול שלו…? (עיין ערך "מאמנים")

מיתוג – ללמוד מהבסיס

החלל הזה בו הרגשתי מהלכת גרם לי לעשות מעשה, ובשבוע שעבר היה לי הכבוד להתחיל ללמוד את התורה (סודות המיתוג) מלימור ארליכמן. לימור בעברה בנתה ופיתחה מותגים מובילים בשוק הישראלי ביניהם: שטראוס, נטפים, בטר פלייס, מיטב-דש ועוד. היא בנתה ופיתחה בזמנו את שפת המותג של אורנג' לשוק הישראלי וכן בנתה את מותג שטראוס הבינלאומי ועבדה עם מותגים גדולים רבים נוספים.

מה שיפה בתוכנית הליווי היא העובדה שתהליך מיתוג הנכון לאורנג' או לשטראוס נכון גם לעסק קטן אחד לאחד והתוכנית שפיתחה לימור מתאימה כמו כפפה ליד לבעלי עסקים קטנים או בינוניים.

כמי שנמצאת בתחום השיווק,יח"צ והפרסום (דיגיטל) מזה שנים לא חשבתי שאתחדש בידע רב (אם כי אני חובבת לימודים מושבעת), וקצת הייתי סקפטית. מהר מאוד גיליתי כמה ידע מסתתר מאחורי המושג "מיתוג" ועוד יותר – כמה מתודולוגיה קיימת בעניין, באופן מפתיע (טוב,לפחות אותי זה הפתיע).

את הטיפים, השיטות והידע קצרה היריעה מלפרוס. מדובר בעבודות חפירה (כלומר-פלנינג ותחקיר עצום אודות העסק,מתחרים וקהלים) ואז התכנסות לפוקוסים ויציאה לפעילות על בסיס השלד שנבנה. זה ממש תהליך ארוך..מסתבר..  ממה שבעיקר נהניתי במפגש הראשון היה זה:

ניפוץ מיתוסים אודות מיתוג – מה זה מותג? ומה זה מיתוג?

1. מותג זה לא מוצר
2. מותג זה לא לוגו
3. מיתוג זה לא צבע או פונט, גרפיקה או תמונות יפות  (שפת מותג זה כמו דגל למדינה)
4. אנשים לא אוהבים מותגים
5. מודעות זה לא בידול
6. עסק קטן או בינוני לא צריך מיתוג (צריך וחייב לבנות מותג בדיוק כמו הגדולים)

אנשים כן אוהבים מותגים

זכור לי במיוחד דיון קבוצתי אודות הנושא, (סעיף רביעי לעיל) שהרי טרנד ידוע הוא לא לאהוב מותגים ולא לקנות מותגים ובכלל, להתייחס אליהם כמוקצה מחמת מיאוס …. אבל מותג פשוט עוזר לנו לעשות סדר בראש, הרי גם ככה יש לנו כל-כך הרבה דברים לזכור, לעשות ולהספיק,לא?

לפיכך,,ניתן לחשוב על מותג כעל משהו מוכר,ידוע,ש"עושה את העבודה" ועוזר לנו ולכן אנחנו מפתחים איתו מערכת יחסים.  בהקשר זה, חשבתי ממש על עצמי – מותגים ששולחים לי חץ ישר ללב ופוגעים באג'נדה הקרובה לליבי אני שלהם לעד… אז אולי אנחנו בכל זאת אוהבים מותגים..?

מה בין מיתוג לבין פעילות מוצלחת ברשתות חברתיות

כמובן שהראש שלי עבד לאורך כל המפגש בהבנת ההצטלבות בין מתודות המיתוג לבין מתודות שיווק ברשתות חברתיות. התובנה המרכזית היא בעיני שהממתג מחפש את הסיפור מאחורי המותג: מה הוא עושה ללקוחות בפאן הרגשי, על איזה צורך הוא עונה ללקוח. הקשר לסושיאל מאוד הדוק – מה הסיפור שאתם רוצים להעביר לקהל? איך תעטפו את המסר השיווקי? כיצד תצרו מתוך הסיפור אהדה/הזדהות ותשיגו תגובות, הפצה, וזכירות (יח"צ).

כאשר הומלץ הספר "פרה סגולה" של סת' גודין שמחתי מאוד, כי הכרתי אותו זה מכבר, והרגשתי מצד אחד לומדת משהו מוכר ומצד שני, מגלה יבשות חדשות.

מובטח כאן מסע מרתק.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *